Spojka 353W / 1982

Prostor pro sdílení technických rad a návodů k Wartburgu typ 353.
Uživatelský avatar
Nepér
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 08. říj 2015 12:37:36

Spojka 353W / 1982

Příspěvekod Nepér » úte 27. říj 2015 9:08:07

Zabírá až nahoře a v zimě už začíná i prokluzovat. Stačí sehnat lamelu? Kolik je druhů? Ložisko se zdá být ok ani přítlačný talíř nemá obroušené ty konce plechů... odpor klade standardní. Jakou lamelu mám shánět?

Petr Škarda
Příspěvky: 7
Registrován: sob 31. říj 2015 10:51:32

Re: Spojka 353W / 1982

Příspěvekod Petr Škarda » sob 31. říj 2015 14:03:50

V této etapě předpokládám , že nebude nutné vyměňovat komponenty spojky. Přirozeným opotřebením lamely - její obŕoušení a ztenčování je nutno seřídit zkrácením lanovodu spojky. Na konci lanovodu je seřizovací matice zajištěná kontramatkou . Nutno povolit a utahováním zkrátit lanovod , je vhodné aby od konce matice byla k válečku páky pedálu vůle 1 - 2 mm , poté utáhnout kontramatku .Při této činnosti nutné mít 2 klíče 14(13) , při štelování spojky vůle je nutno chytit lanko francouzským klíčem ,či malým klíčkem který zapadne do prolisu šroubu a lanka .
Jinak ke konstrukci spojky - veškeré komponenty - setrvačník, lamela a přítlačný kotouč, axiální ložisko páky ( původní třecí kroužek - litinový , ložisko )jsou použitelné pro všechny typy výrobků eisencher motorenwerke IFA - Wartburg bez úprav . Pouze 353 od r 1975 vybavené centrální pružinou měly lamelu s obložením cosid měkké - šlo do něj udělat vryp nehtem , přítlačný kotouč byl bez 3 děr jako staré provedení s třemi šrouby a packami , které by rychleji toto obložení obrušovaly než staré provedení obložení lamely - bylo tvrdé . Na provedení přítlačného kotouče s centrální pružinou lze použít i lamelu tvrdou. Je možné že modernější provedení 353 což je i uvedený stroj má některé novější úpravy , já vycházím z Dršaty - opravy W 353,1000 z r. 1975 a zkušenostmi z udržování W1000 a opravami vozů mých známých .

Petr Škarda
Příspěvky: 7
Registrován: sob 31. říj 2015 10:51:32

Re: Spojka 353W / 1982

Příspěvekod Petr Škarda » sob 31. říj 2015 17:06:02

Přiznám se že jsem možná obrátil zkracování a prodlužování lanovodu v rámci zabírání spojky v dráze pedálu . Podstatné je to , že mezi matkami lanovodu a válečkem páky pedálu musí být vůle . Pokud je lanovod napnutý je nutno ho seřídit na onu výše uvedenou vůli . Dále bývala závada v úhlu páky z převodovky , kdy došlo k proklouznutí na tisícihranu hřídele z převodovky , některé páky měly hladkou díru , ale tato závada vedla k tomu že málo vystavila spojka a nešlo zařadit .

Uživatelský avatar
Nepér
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 08. říj 2015 12:37:36

Re: Spojka 353W / 1982

Příspěvekod Nepér » ned 01. lis 2015 1:12:20

Lanko už je povolené tak, že se pedál při vracení o pár milimetrů nedotkne podlahy, v tom si myslím, že to není.

Petr Škarda
Příspěvky: 7
Registrován: sob 31. říj 2015 10:51:32

Re: Spojka 353W / 1982

Příspěvekod Petr Škarda » ned 01. lis 2015 8:03:29

Tak utáhnout lanovod a vyzkoušet místo záběru spojky . Pokud je sjetá lamela, efekt seřizování zkracováním a prodlužováním lanovodu je možno nastavit aby spojka zabírala v prostředku či na začátku dráhy pedálu bez problémů . Vlastní prokluzování sjetou lamelou je v celé dráze seřízení výstavu spojky , prokluz je způsoben, že z obložení již koukají a ubrušují se Fe nýty držící obložení - koeficient tření neumožňuje přenos momentu síly. Myslím , že pokud již zabírá spojka na konci pedálu a prokluzuje , mělo by to jít seřídit na prostředek či začátek dráhy pedálu a prokluzování zmizí , pokud ne , je nutná výměna lamely. Pokud se jezdí déle s prokluzováním, v setrvačníku a v přítlačném talíři se v místě nýtů vybrousí podélná drážka , je možno přesoustružit ale za cenu zúžení setrvačníku i přítlačáku . Mám zkušenost, když se se to nepřesoustruží , normálně lamela se zabrousí a spojka zabírá bez problémů . Podstatné je aby v obou styčných plochách nebyly příčné vrypy , které sníží životnost obložení lamely , podélné v ploše se provozem zabrousí . V tomto případě je lepší tvrdé obložení lamely , měkké by se dříve sjelo, co se týče lamely , v některých obchodech s náhradními díly i na dnešní vozidla zajistí opravu a nanýtování nového obložení , není mnoho možností a obložení pasuje i z jiných automobilů. Jinak moje váhání s dotažením a povolením je zapřičiněno ,tím že v některých autech je páka výstavu v převodovce jednostranná a v jiných dvoustranná a efekt dotažení a povolení lanovodu u obou provedení je opačný , je to nutno vyzkoušet.

Uživatelský avatar
Nepér
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 08. říj 2015 12:37:36

Re: Spojka 353W / 1982

Příspěvekod Nepér » ned 01. lis 2015 14:35:19

Když hypoteticky povolím lanko, aby zabírala uprostřed, zůstane mi uvolněný pedál tak ve 2/3 chodu a lanko volné. Spojka prokluzuje zatím jen občas na 1° nebo 2°, když je venku zima. Jsem přesvědčen, že lamela to má za sebou, jen bych pak nerad zjistil, že příčina byla jinde. Měl jsem to na jaře rozebrané, ale přítlačný kotouč jsem ze setrvačníku nesundaval a nepamatuji si, zda jsem vůbec lamelu kontroloval a jestli je to vůbec bez demontáže ze setrvačníku nějak vidět.

Petr Škarda
Příspěvky: 7
Registrován: sob 31. říj 2015 10:51:32

Re: Spojka 353W / 1982

Příspěvekod Petr Škarda » pon 02. lis 2015 8:30:15

Není ztracena pružina pedálu? Není posunuta páka z převodovky , má být pod úhlem cca 45 stupňů při přestavení se musí povolit a vytáhnout boční šroub páky na tisícihranu , je v drážce . Zkuste to ještě ne povolit na lanovodu ale opravdu přitáhnout třeba až do stavu , že spojka je vystavena a prokluzuje. poté zpětně povolovat až dojde k žádanému efektu výstavu spojky a záběru v požadované výši pedálu . Dále je nutná určitá mezera v chodu pedálu z důvodu aby nebylo stále v chodu axiální ložisko , není stavěno na trvalý chod motoru a musí při nesešlápnuté spojce být mezera mezi ložiskem a třecím kroužkem či packami přítlačáku. Kontrola stavu lamely je možná pouze při sejmutí přítlačáku odmontováním šroubů po obvodu , neboť lamela je utopena v zápichu setrvačníku .

Uživatelský avatar
Nepér
Příspěvky: 9
Registrován: čtv 08. říj 2015 12:37:36

Re: Spojka 353W / 1982

Příspěvekod Nepér » sob 20. srp 2016 12:08:28

Byla to ta lamela. Po výměně to funguje správně.


Zpět na “Technika Wartburg 353”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host